Strona główna Instytut Filozofii Informuje
Instytut Filozofii Informuje
Anegdota jako element dyskusji
28 felieton dr. Jakuba Prusia z serii „Krytyczne myślenie” magazynu „Filozofuj!” nosi tytuł: „Indukcja, generalizacja i argument anegdotyczny”. Wokół argumentów anegdotycznych (myląco nazywanych też „dowodami anegdotycznymi”) powstało wiele nieporozumień.
Z jednej strony uważa się je za bardzo słabe, niegodne wręcz rzetelnej dyskusji. Z drugiej zaś strony nie dość, że nagminnie są używane i wiele osób przekonują, to jeszcze czasem mogą one być naprawdę mocne. https://filozofuj.eu/jakub-prus-km-28-indukcja-...
Dalej ten temat został rozwinięty w kolejnym felietonie, pt. „To zupełnie tak jak Hitler!”. O emocjonalnym ładunku analogii. Argumenty z analogii to jeden z popularniejszych sposobów argumentowania, zwłaszcza w filozofii. Porównania używamy zwykle albo po to, by argumentować za czymś, albo po to, by coś komuś wyjaśnić. Czasem jednak analogie potrafią wzbudzić bardzo silne emocje – słyszymy wtedy w odpowiedzi: „Jak w ogóle można porównywać X i Y?!” lub: „Czy Ty właśnie porównałeś X do Y?!”. Warto jednak zwracać uwagę na emocjonalne nacechowanie argumentów, bo jeśli ładunki emocjonalne mają różne bieguny, wówczas takie porównanie łatwo daje się podważyć. https://filozofuj.eu/km-29-to-zupelnie-tak-jak-...
https://filozofuj.eu/km-29-to-zupelnie-tak-jak-hitler-o-emocjonalnym-ladunku-analogii/
Zajęcia dla szkół – 3. Sezon
W lutym pracownicy Instytutu Filozofii rozpoczęli trzeci sezon projektu dotyczącego lekcji z filozofii jako wsparcia dla przedmiotu język polski w ramach długofalowej współpracy z jezuickimi liceami ogólnokształcącymi w Krakowie oraz w Nowym Sączu. W konsultacji z nauczycielami wybraliśmy tematy, postacie i nurty myślowe z obszaru filozofii, które miały wpływ na literaturę, poezję, sztukę, czy ogólnie kulturę. Zajęcia są realizowane w szkołach w lutym, marcu i kwietniu, mają charakter wykładowo-konwersatoryjny z akcentem na to drugie. Towarzyszą im prezentacje PowerPoint, przeplatane studium oryginalnych tekstów wybranych filozofów. Projektem są objęte klasy pierwsze, drugie i trzecie. W sumie oferujemy 36 lekcji filozoficznych.
Filmowe Koło Filozoficzne
W poniedziałek, 5 lutego, odbyło się kolejne spotkanie Filmowego Koła Filozoficznego, które skupione było na dyskusji wokół filmu pt. „Podziemny krąg” (1999) w reżyserii Davida Finchera. Spotkanie poprowadził dr Szczepan Urbaniak SJ. Natomiast 28 lutego uczestnicy Koła pod kierunkiem dr Magdaleny Kozak zajęli się filozoficznymi zagadnieniami w filmie „Edward Nożycoręki” (1990) wyreżyserowanym przez Tima Burtona. Do Koła zapisało się 35 studentów z różnych kierunków naszego Uniwersytetu. Pojawiają się także studenci z innych uczelni.
Akademickie Koło Filozoficzne dla licealistów
W lutym odbyły się kolejne dwa długie i intensywne spotkania dyskusyjne w ramach Akademickiego Koła Filozoficznego dla licealistów (po prawie 3 godziny). W piątek, 9 lutego, odbyło się spotkanie pt. „Od cyborgów do superistot – transhumanistyczna rewolucja”! Mgr inż. Andrzej Skupień, były student Instytutu Filozofii, a obecnie doktorant Szkoły Doktorskiej u dr hab. Jarosława Kucharskiego, wprowadził zebraną licznie młodzież w zagadnienie filozoficznych – a zwłaszcza etycznych – aspektów ulepszania kondycji ludzkiej. Natomiast 23 lutego dr Magdalena Kozak wprowadziła w temat: „Absurd, bunt, samobójstwo – doświadczenia egzystencjalne w odwołaniu do mitu o Syzyfie z mitologii greckiej i jego interpretacji w ujęciu Alberta Camusa”. Spotkania cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem uczniów szkół średnich z całej Polski.
O sprawiedliwości wojen w „Akademia wartości”
W okolicach drugiej rocznicy agresji Rosji na Ukrainę, 26 lutego, odbył się wykład on-line dr hab. Jarosława Kucharskiego pt. „Wojny sprawiedliwe i wojny niesprawiedliwe”. Temat ten, oczywiście, wzbudził bardzo ożywioną i przedłużoną dyskusję. Wyraźnie widać, że wydarzenia wokół nas pobudzają do intensywnej refleksji szeroką grupę osób. Wykład ten zrealizowano w ramach trzeciej już edycji cyklu "Akademia wartości" organizowanej przez Bibliotekę Pedagogiczną w Krakowie i Instytut Filozofii Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.
Kanał „Logika codzienna” – nowe przykłady z debaty publicznej
Dr Jakub Pruś z Instytutu Filozofii kontynuował w lutym swoje analizy przykładów dyskusji ze sfery publicznej. W odcinku 64 pt. „Argumenty Dudy w @KanalZeroPL”, na prośbę użytkowników kanału, dokonał rozbioru argumentów Prezydenta Andrzeja Dudy, którymi posługiwał się w historycznym wywiadzie dla @KanalZeroPL. Dr Pruś skupia się na trzech argumentach Pana Prezydenta: o niespójności Hołowni ws. orzeczeń IKN (ad hominem), o inwazji Rosji na Polskę oraz o tym, co jest przyczyną startu w wyborach prezydenckich.
W materiale jest mowa też o pożałowania godnej „analizie” wywiadu w wydaniu p. Łukasza Kacy, która znajduje się również na @KanalZeroPL. https://youtu.be/8Def3fU0iWs?si=RRbbAb8nVH3BuB3i
Drugi lutowy materiał wideo zatytułowany „Czy po®nografia to narkotyk?” (odc. 65) również proponuje analizę argumentów. Tym razem dr Pruś bierze na warsztat dwa argumenty
z analogii: jeden autorstwa ks. Dariusza Oko (@Telewizja_Republika), a drugi oparty o materiał Tomasza Rożka (@naukatolubie). Czy po®nografia JEST JAK narkotyki? Jakie argumenty można zbudować na tym podobieństwie, a jakie nie? https://youtu.be/eV6cszPT1tY?si=62dKRLiWUiegqGvt
Podkast etyczny – etyka w sferze seksualnej
12 lutego opublikowany został kolejny, już 12 podkast w ramach projektu „Promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego”. W temat „O etyce seksualnej” wprowadził dr hab. Jarosław Kucharski z Instytutu Filozofii UIK, a audycję prowadził kierownik projektu, dr hab. Piotr Duchliński, prof. UIK. Wskazał na potrzebę nauki wybierania, oczekiwania na zgodę i świadomego podejmowania decyzji dotyczących relacji seksualnych. https://youtu.be/asKgL47urMc?si=YVzRu4TqKB84yL7V